Menü Bezárás

A riszperidon alacsony dózisa oldotta fel a Charles Bonnet-szindrómát: egy esetleírás

Háttér

A Charles Bonnet-szindrómát (CBS) vizuális hallucinációk jelenléte jellemzi a látássérült betegeknél. A CBS-t általában olyan betegeknél diagnosztizálják, akiknek jelentős látáskárosodása van, és nincs kognitív károsodásuk.1,2 Először 1760-ban írta le a Charles Bonnet nevű svájci tudós és természettudós, miután beszélgetett 90 éves nagyapjával, aki ezeket a tüneteket tapasztalta.3 A CBS kifejezést 1967-ben George De Morsier svájci tudós alkotta meg.1

Az érintett betegek vizuális hallucinációkat tapasztalnak, amelyek nyilvánvaló ok nélkül jönnek és mennek, és amelyek zavaróak lehetnek. A hallucinációk leggyakrabban naponta többször, néhány percig tartóan jelentkeznek, és a gyakoriság csökkenő sorrendjében mintákból, arcokból, állatokból és alakokból állnak, amelyek lehetnek statikusak vagy mozgók. Ezeknek a betegeknek jellemzően súlyos szemészeti károsodásaik vannak, amelyek közül az életkorral összefüggő makuladegeneráció, a glaukóma és a diabéteszes retinopátia a leggyakoribb okok.4 Összességében a CBS a népesség öregedésével egyre gyakoribbá válik, a rosszul látó betegek körében 0,4% és 39% közötti gyakoriságról számoltak be.5-7

Ez az esetismertetés egy 87 éves, CBS-ben szenvedő nőnél a riszperidonra adott sikeres választ írja le, miután a quetiapin sikertelenül próbálták ki. A betegtől írásbeli beleegyezést kaptunk az esetismertetés közzétételéhez. A kéziratban nem kerültek nyilvánosságra személyazonosításra alkalmas adatok.

Az eset bemutatása

Egy 87 éves nő 7 hónapja tartó élénk vizuális hallucinációkkal jelentkezett ambulanciánkon. Ezek a tünetek egyszerű képekkel és szikrázó fényekkel kezdődtek, majd komplex hallucinációkká fejlődtek, beleértve a szobájában mozgó tárgyakat és embereket. Naponta 4-6 alkalommal fordultak elő, és egyenként 5-10 percig tartottak. Bár a nő tudatában volt e tünetek természetének, a hallucinációk egyre tartósabbá váltak és zavaróak voltak számára. Jó rálátása volt az állapotára. Nem társultak hozzá hallucinációk vagy téveszmék, és a kórtörténetében nem szerepelt semmilyen pszichiátriai rendellenesség.

Mindenféle fejfájást vagy traumát tagadott. Kórelőzményében pajzsmirigy alulműködés és nyílt zugú glaukóma szerepelt. Gyógyszeres kezelésében L-tiroxin és glaukóma elleni szemcsepp szerepelt. Sebészeti anamnézisében a jelenlegi kezelés előtt néhány évvel végzett kétoldali szürkehályogműtét volt jelentős.

A látásélessége a jobb szemén 6/60, a bal szemén pedig 1 m-re ujjal számolva 6/60 volt. Az értékek mindkét szemen 6/60 voltak 2 évvel a bemutatkozását megelőzően. A mentális státusz vizsgálata megfelelően öltözött nőt mutatott, pszichomotoros izgatottság vagy retardáció nélkül. Gondolatai logikusak és célorientáltak voltak. Affektusai euthimikusak voltak, spontán érzelmi reakcióképességgel. A Mini-Mental State Examination normális kognitív funkciókat mutatott, beleértve a normális tájékozódást és az ép emlékező- és figyelmi képességet.

A laboratóriumi vizsgálatok normális teljes vérképet, vércukor-, vese- és májfunkciót, pajzsmirigy-stimuláló hormon-, B12-vitamin- és kalciumszintet mutattak. Az agy mágneses rezonanciás képalkotása az életkorral összefüggő atrófiás elváltozásokat mutatott ki kis érbetegséggel.

A tipikus CBS diagnózisát a látáskárosodással járó vizuális hallucinációk jelenléte alapján állították fel egy kognitívan normális, pszichiátriai betegség nélküli betegnél. A beteget kezdetben 25 mg/nap quetiapinnal kezelték, amelyet később 50 mg/napra emeltek. Egy hónap elteltével a hallucinációk még mindig jelen voltak, és a beteg szorongott. Ezért a kezelést 0,5 mg/nap riszperidonra változtatták. A betegnél 3 nap múlva a vizuális hallucinációk megszűntek, ami a következő, 6 héttel későbbi vizitig tartott. A beteg riszperidonját ezután 0,25 mg/napra csökkentették; a hallucinációk azonban ismét jelentkeztek. Az adagot ezután visszavitték 0,5 mg/napra, és a hallucinációk ismét megszűntek.”

Diszkusszió

A CBS diagnózisa kizárásos diagnózis. Az érintett betegeket ki kell értékelni, hogy kizárják az organikus agyi rendellenességeket, a demenciát, a kábítószerrel való visszaélést, a skizofréniát és a hangulatzavarokat.8 Az értékelésnek tartalmaznia kell a teljes anamnézist, a fizikális vizsgálatot és a mentális állapot vizsgálatát. A CBS diagnosztizálásához a legjobb a pszichiátriát, a neurológiát és a szemészetet is magában foglaló team-megközelítés.

A CBS-t a látásvesztésben szenvedő személyek látászavaraként magyarázták, amikor az agy megpróbálja kitölteni a látásvesztésből adódó hiányosságokat.9 Azok a betegek, akik nem értik betegségük természetét, megijedhetnek, és támogató kezelést igényelhetnek. Meg kell nyugtatni őket, hogy a hallucinációk nem mentális zavarok, hanem a szembetegségük gyakori következményei lehetnek.3 Hasznukra válhat az érintettekből álló támogató csoportokban való részvétel is.10 A tipikus CBS-ben szenvedő betegek látászavarának kezelése befolyásolhatja a hallucinációk gyakoriságát és javíthatja az életminőséget.11

A vizuális stimulációtól megfosztott látókéregben a szerotoninszint jelentősen alacsonyabb, mint normál állapotban.12 A dopamin és az acetilkolin további neurális transzmitterek, amelyekről úgy gondolják, hogy részt vesznek a vizuális hallucinációk kialakulásában.13 Az e szintek korrekcióját célzó gyógyszeres kezeléssel kapcsolatos tapasztalatok korlátozottak, és a bejelentett esetek rövid követési eredményeket mutattak. Összességében a farmakológiai kezelésben részesült betegek száma csekély, és nincs konszenzus a legjobb gyógyszeres kezelésről. Pszichotróp gyógyszereket, például antidepresszánsokat, anxiolitikumokat, antipszichotikumokat és görcsoldókat használtak már a CBS-hez társuló hallucinációk kezelésére, változatos eredményekkel.3,8,10,14 A szerotonin visszavétel gátlók (SSRI-k) gátolhatják a nyakszirti lebenyben lévő neuronok aktivitását, amelyek a vizuális hallucinációk megjelenésével kapcsolatosak.3 Az olyan antipszichotikumok, mint a haloperidol, az olanzapin és a riszperidon feltehetően a szerotonin- és dopaminreceptorok blokkolásával hatnak.3 A beteg vizuális hallucinációi nem javultak a kvetiapin kipróbálására, de reagáltak a riszperidon alacsony dózisára. Kisszámú beszámoló a vizuális hallucinációk javulását mutatja risperidon és olanzapin hatására.13,15,16 A quetiapin csökkent hatékonyságáról más atipikus antipszichotikumokhoz képest egy nemrégiben készült szisztematikus áttekintésben számoltak be.17 . Bár eddig nem létezett standard kezelés, az anekdotikus bizonyítékok az antipszichotikumokat és az SSRI-ket tűntek előnyben részesíteni, mint a CBS-hez társuló zavaró hallucinációk lehetséges kezelési lehetőségeit.3,8,10,14

Következtetés

A CBS-t kognitívan ép egyéneknél vizuális hallucinációk jellemzik. A legtöbb érintett egyénnek látásromlása van, általában makuladegenerációval. A legtöbb betegnek csak megnyugtatásra van szüksége. Ha lehetséges, az alapjául szolgáló látászavar kezelése a hallucinációs jelenségek csökkenéséhez vagy eltűnéséhez vezethet. Súlyosabb és zavaróbb esetekben gyógyszeres kezelésre van szükség. A legjobb kezelés meghatározásához még szükség van esetjelentésekre vagy esetsorozatokra a témában, vagy akár kisebb, esetleg hosszabb követési idővel rendelkező vizsgálatokra.

Felvilágosítás

A szerző nem jelent összeférhetetlenséget e munkával kapcsolatban.

De Morsier G. Les hallucinations visuelles diencéphaliques. Deuxième partie. Psychiatr Clin. 1969;2(4):232–251.

Jacob A, Prasad S, Boggild M, Chandratre S. Charles Bonnet syndrome – elderly people and visual hallucinations. BMJ. 2004;328(7455):1552–1554.

Pang L. Hallucinations experienced by visually impaired: Charles Bonnet syndrome. Optom Vis Sci. 2016;93(12):1466–1478.

Gordon KD. Prevalence of visual hallucinations in a national low vision client population. Can J Ophthalmol. 2016;51(1):3–6.

Tan C, Lim V, Ho D, Yeo E, Ng B, Eong KA. Charles Bonnet syndrome in Asian patients in a tertiary ophthalmic centre. Br J Ophthalmol. 2004;88(10):1325–1329.

Singh A, Sørensen TL. The prevalence and clinical characteristics of Charles Bonnet Syndrome in Danish patients with neovascular age-related macular degeneration. Acta Ophthalmol. 2012;90(5):476–480.

Cox TM, Ffytche DH. Negative outcome Charles Bonnet syndrome. Br J Ophthalmol. 2014;98(9):1236–1239.

Jackson ML, Ferencz J. Charles Bonnet syndrome: visual loss and hallucinations. Can Med Assoc J. 2009;181(3–4):175–176.

Kazui H, Ishii R, Yoshida T, et al. Neuroimaging studies in patients with Charles Bonnet Syndrome. Psychogeriatrics. 2009;9(2):77–84.

Eperjesi F, Akbarali N. Rehabilitation in Charles Bonnet syndrome: a review of treatment options. Clin Exp Optom. 2004;87(3):149–152.

Yacoub R, Ferrucci S. Charles Bonnet syndrome. Optometry. 2011;82(7):421–427.

Lang UE, Stogowski D, Schulze D, et al. Charles Bonnet Syndrome: successful treatment of visual hallucinations due to vision loss with selective serotonin reuptake inhibitors. J Psychopharmacol. 2007;21(5):553–555.

Moja MC, Milano E, Gasverde S, Gianelli M, Giordana M. Olanzapine therapy in hallucinatory visions related to Bonnet syndrome. Neurol Sci. 2005;26(3):168–170.

O’Farrell L, Lewis S, McKenzie A, Jones L. Charles Bonnet syndrome: a review of the literature. J Vis Impair Blind. 2010;104(5):261–274.

Howard R, Meehan O, Powell R, Mellers J. Successful treatment of Charles Bonnet syndrome type visual hallucinosis with low-dose risperidone. Int J Geriatr Psychiatry. 1994;9:9677–9678.

Thorpe L. The treatment of psychotic disorders in late life. Can J Psychiatry. 1997;42 Suppl 1:19S–27S.

Asmal L, Flegar SJ, Wang J, Rummel-Kluge C, Komossa K, Leucht S. Quetiapine versus other atypical antipsychotics for schizophrenia. Cochrane Database Syst Rev. 2013;(11):CD006625.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük